perjantai 3. kesäkuuta 2016

Ooppelin nesteet

Nesteytys on tärkeää paitsi ihmisille, myös autoille. Jopa Ooppeli tarvitsee monenlaisia nesteitä jaksaakseen.


Moottoriöljyn  kanssa ei ole ollut juurikaan ongelmia, kunhan kunnollista öljyä muistaa lisätä ja vaihtaakin silloin tällöin. Öljytikku ei sentään valehtele, kuten kuulemma autojemme muut indikaattorit – öljynpainevalot, jarrunestevalot yms. Jos ko. valot syttyvät, vika on ensisijaisesti lampussa, joka on vaan itsekseen äitynyt palamaan.


Nyt jopa bensavalo, joka tähän asti on ollut luotettava, valehtelee. Se palaa aina. Ja mittari näyttää nollaa. Kun tämä ilmiö alkoi, menin luonnollisesti tankkaamaan tankin täyteen. Kun lähdin ajamaan, bensavalo paloi edelleen ja mittari näytti nollaa. Ajoin vaivihkaa uudelleen tankkauspisteen ohi ja vilkuilin sivusilmällä, olisiko 70 litraa bensaa valunut epähuomiossa maahan. Jos vaikka tankin pohjaan oli tullut reikä? Ei ollut.


Täytyy siis käyttää trippimittaria, jotta voi seurata, kuinka paljon tankkauksen jälkeen on ajettu ja siten bensaa suunnilleen kulunut. Menee jännittäväksi, jos matka-/trippimittarikin hajoaa.





Bensatankissa oli joitakin vuosia sitten reikä noin viidenkymmenen litran korkeudella. Tällöin tankki piti ajaa aina tyhjäksi, jonka jälkeen sen sai tankata neljäänkymmeneen litraan asti. Piti jättää kymmenen litran loiskumavara tankkiin.


Bensatankin reikää ei ollut kuitenkaan aiheuttanut etanoli. Mieheni teki sittemmin empiirisiä testejä ja tankkaili Ruotsista tankkiin kerta kerralta isomman osuuden etanolia. Etanoliosuuden kasvaessa Ooppeli käyttäytyi yhtä huterasti kuin muutkin liikaa etanolia nauttineet. Sen kulku oli hyvin arveluttavaa: pari loikkaa eteen ja yksi taakse tai päinvastoin. Katseita se jälleen keräsi.


Olin kuullut etanolin muistakin haittavaikutuksista (autoille), joista yritin miestäni varoitella. Etanoli esimerkiksi syövyttää bensaletkuja. Mieheni väitti kyse olevan Nesteen propagandasta. Kunnes tarkempiaistinen perheenjäsen huomautti erittäin voimakkaasta bensan hajusta Ooppelin sisällä. Sattumoisin bensaletkut olivat syöpyneet ja ne oli vaihdettava. Kaikkeen se Nesteen propagandakoneisto pystyy!






3 kommenttia:

  1. Meillä oli vanhan Opelin kanssa sama bensatankkiongelma. Lopulta siitä sitten luovuttiin kun vikoja alkoi tulla jatkuvasti ja varaosien tilailu alkoi käydä turhan työlääksi. Uusi ja mutkaton auto alkoi kiinnostaa. Myytiin auto sitten kaverille, joka korjaa autoja harrastuksena, eli hyvään käyttöön meni.

    VastaaPoista
  2. Meidän autossa on vaikka mitä korjattavaa koko ajan. Nyt pitäisi laakerit vaihtaa. Tuohan on hieman hankalaa, kun bensavalo palaa koko ajan. https://keskipakovalu.fi/valmiiksi-koneistetut-tuotteet/

    VastaaPoista
  3. Meilläkin edellisessä autossa paloi aina bensavalo. Oli kyllä niin rasittavaa. Vaihdomme onneksi autoa, kun muutenkin edellisessä autossa ilmeni muutakin vikaa. Voitelua tosiaan autot tarvitsevat. https://qtec.fi/keskusvoitelu

    VastaaPoista