Ooppeli meni luonnollisesti katsastuksesta läpi, tämä ei liene
uutinen. Ainakaan mitenkään yllättävä uutinen. One more year.
Pelaa siis sittenkin pidempään kuin Selänne. Yksi pieni mutterin
kiristys ja se on siinä! Vuoden 2018 alkuun. Mieheni ja
katsastusmies olivat taas oikein herkistyneet Ooppelin äärellä.
Micra puolestaan on selvästi alkanut pyrkiä persoonallisuudessa
Ooppelin rinnalle kehittämällä itselleen uusia piirteitä. Tuorein
ominaisuus on yllättävä paukahteleminen. Vähän niin kuin
Onslowin auto. Viimeksi se paukahti tasavauhtisessa tasamaan ajossa
Simon ja Kemin välillä. Paukahduksen jälkeinen huomattava tärinä
sai suorastaan säikähtämään, että menikö nyt joku akseli tai
jarrut tai pakoputki tai jotain muuta olennaista poikki. Onneksi
liikenne oli hiljainen ja piennar leveä, joten pysäytin vauhdin
pikku hiljaa ja ohjasin Micran tien sivuun. Ja onneksi Micra on niin
pieni, että se mahtuu kapeammallekin pientareelle.
Tuijottelin tomerasti auton alle, mutten nähnyt mitään uuttaa
roikkuvaa tai poikkinaista. Ihmiset ovat muuttuneet tylymmiksi,
kukaan outo autoilija ei pysähtynyt tarjoamaan apua, vaikka kuinka
konttailin auton ympärillä. Kolmekymmentä vuotta sitten
vastaavissa tilanteissa avun tarjoajia kyllä riitti. Nyt painoivat
vaan kaasua kohdalla.
Pari ystävää sentään pysähtyi tuijottelemaan pohjaa
kanssani. Tuijottelimme myös konepellin alle. Hyvältä sielläkin
näytti. Toinen ystävistäni kertoi autonasentajamiehensä neuvovan
vastaavissa epäilyttävien äänien tapauksissa koventamaan musiikin
volyymia. Tätä keinoa en voi käyttää, sillä Micran radio ei
toimi. Tai se toimii niin, että kun radion avaa, ei kuulu mitään.
Tällöin väännän volyymin täysille, mutta edelleenkään ei
yleensä kuulu mitään. Kunnes esimerkiksi kymmenen minuutin ajon
jälkeen radio rämähtää päälle. Volyymit täysillä. Tätä
säikähtää vähintään yhtä paljon, kuin noita pohjasta kuuluvia
pamahduksia. Silmät rävähtävät tennispallon kokoisiksi ja pumppu
ensin pysähtyy ja sitten lyö noin kaksisataa kertaa minuutissa.
Tiukat tuijottelut kuitenkin auttoivat Micraa – sai ilmeisesti
tarvitsemansa huomion - ja pääsin ajelemaan hissukseen kotiin asti
ilman äänitehosteita.
Olin maininnut aiemmasta pienemmästä paukahduksesta
moottoriajoneuvojemme kunnosta vastaavalle perheenjäsenelle. Epäilin
tuolloin asiantuntemustaan, sillä hän esitti tarkentavina
kysymyksinä vain, että millä kadulla paukahdus tapahtui. Enhän
minä juuri mitään autoista ymmärrä ja automme ovat toki
melkoisia älylaitteita, mutta silti en jaksa uskoa, että kadun nimi
olisi syy paukahduksiin. Tai että kadun nimestä voisi jotenkin edes
päätellä paukkeen syyn.
Kuvassa Micran alla näkyy jalas, jonka avulla Micra kapeana
autona pysyy paremmin pystyssä, mikäli sitä ei saa pysäköityä
seinää vasten nojalleen.
Olen nyt sitten Micran korjaantumista odotellessa ajellut enempi
Ooppelilla. Se on kyllä lämmin auto. Se puhaltelee sisälle
pelkästään kuumaa ilmaa. Aina. Kylmän puhallusilman saamiseksi
emme ole vielä keksineet niksiä. Esimerkiksi sukkahousuista ja
jääpaloista voisi jotain kehitellä. Keksinnön muhiessa ajelen
ikkuna auki ja odottelen pakkasia.
Penkinlämmitin ei sentään pakotu päälle – jos jotain
positiivista hakee.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti