Helsingissä on päästävä välillä käymään. Kaava on
joka kerta sama. Suunnittelemme menevämme junalla tai lentokoneella, kunhan löydämme tarpeeksi huokeat
liput. Lopulta lähdemme aina ooppelilla.
Aiemmin mainitsemani ooppelin ajorajoitus (max. kolme kilometriä
kerrallaan) oli onneksi jonkin verran pidentynyt, joten toiveissa
oli, ettei Helsinkiin mennessä tarvitsisi pysähtyä jäähdyttelemään
kahtasataa kertaa. Se olisi saattanut syödä rauhallisempaakin
naista. Jonkin verran jarru kuitenkin vielä kuumui ajaessa.
Pakkasimme siis jälleen kerran optimistisina ooppelin täyteen
erinäistä tavaraa ja asettelimme lopuksi yrtit sen ikkunalaudalle,
jotta tunnelma olisi kotoinen, jos matka kaikesta huolimatta kestäisi
odotettua kauemmin.
Ajoimme rohkeasti pysähtymättä Iihin saakka,
vaikka vänkärin puolen eturenkaan tienoilta kuului
voimakkaanpuoleista ulinaa. Jarrujuttuko se siellä kuumetessaan
ulisi? Pysähtyessämme tankille ulinapuolelta lorisi muutama litra
kirkasta nestettä maahan. Jarrujuttu ei ollut juurikaan kuumentunut,
mutta jäähdytysnesteet kiehuivat ulos.
Harkitsimme paluuta Kemiin ja kulkuneuvon vaihtamista Micraan.
Mieheni kuitenkin tankkasi ooppelin ja vaikka hänkin puhui paluusta
ja uudesta startista, tunnistin ilmeensä. Tällä jatketaan. Tankki
täyteen, uudet nesteet ja ”Kokeillaan vielä vähän matkaa”.
Oulua kohti siis. Ulina yllättäen loppui! Eikä lämpömittarin
viisari noussut, joten ilmeiseti nesteet eivät kiehuneet ajaessa.
Epäilin tosin, että mittari ei toimi, koska mikään muukaan
mittari kojelaudassa ei toimi, mutta epäilyni oli kuulemma turha ja asiaton.
Mieheni oli tankannut vahingossa 98-bensiiniä normaalisti
käytetyn 95:n sijaan ja siitähän ooppeli tykkäsi. Se painatti
menemään kuin nuori corsa.
Pysähdyimme seuraavan kerran Pyhäsalmella. Kun moottori sammui,
nesteet lorisivat helmasta ulos. Tankkasimme itsemme ja
jäähdytysnesteet ja sujuttelimme Joutsaan, jossa pysähdyimme
syömään. Kun moottori sammui, nesteet lorisivat helmasta ulos.
Ooppeli käyttäytyy kuin isäntänsä. Tämän tästä on
pysähdyttävä laskemaan nesteet ulos.
Valitettavasti samalla
huomasimme toisen eturenkaan kuluneen kangaspinnalle, joten sekin oli
vaihdettava. Vaihdon jälkeen ooppeli ei käynnistynyt muuten kuin
käyttämällä vanhaa tuttua ”nakuttele jollakin isolla työkalulla
johonkin konepellin alle” -kikkaa.
Uudet nesteet syyläriin ja taas mentiin. Loppumatka Helsinkiin
eteni pehmeästi ja vauhdikkaasti eikä mitään ylimääräisiä
ääniä kuulunut? Pelkkä kesäillan tuulen suhina korvissa. Silloin
alkoi vähän pelottaa. En muista, koska viimeksi ooppelista ei olisi
kuulunut yhtään ylimääräistä ääntä! Mikä vikana?
Mutta niin vain laskeuduimme puolen yön jälkeen Kallioon, johon
ooppeli sujahtaa ulkonäkönsä puolesta kuin kala veteen. Ooppeli
pysäköitiin lastin purun ajaksi jalkakäytävälle, johon se laski
nesteensä. Onneksi Kallio on mäkistä seutua, sillä ooppeli ei
luonnollisesti enää käynnistynyt eikä sitä voinut
jalkakäytävällekään jättää. Siispä alamäkikäynnistys
jalkakäytävällä. Vain yksi nuori mies säikähti ja joutui
ottamaan muutaman juoksuaskeleen ooppelin tieltä. Mutta Kalliossa
tämmöistä asiaa ei jäädä sen kummemmin ihmettelemään.
Sattuuhan näitä.
Seuraavana päivänä ooppeli sai uuden kiiltävän korkin
johonkin sopivaan paikkaan konepellin alle ja niin loppui nesteiden
ruikkiminen tällä erää. Varaosan hinta 10€. Auton pitäminen
ajokunnossa ei ole halpaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti