Ooppeli on ollut puolisen vuotta poissa rekisteristä ja olemme
seikkailleet sen sijaan Micralla. Mieheni mietti jo ääneen ajavansa
Ooppelin romuttamolle! Siitä saisi kuulemma sata euroa, kun sen
veisi sinne ajamalla. Sata euroa! En olisi arvannut, että se on niin
arvokas. Paitsi silloin, kun sen 70 litran tankki on täynnä.
Minä kakistelin lievästi järkyttyneenä, että mistä minä
sitten kirjoitan, jos Ooppeli viedään. Onneksi muutama vannoutunut ooppelimies sai mieheni vakuuttumaan, että perän kolina,
jonka vuoksi Ooppeli lepovuoroon siirrettiin, vaatii vain pientä
laittoa.
Siispä pienen remontin ja muutaman uusvanhan varaosan (maksoivat
yhteensä kymmenen euroa – tai ei ne olisi maksaneet mitään,
mutta varakas mieheni halusi välttämättä kympin niistä maksaa)
jälkeen Ooppeli tuli kiitokuntoon. Micra siis lepovuoroon ja Ooppeli
tulille.
Ensimmäinen ajoreissu sattui valitettavasti sadesäälle ja
pyyhkijät lakkasivat toimimasta. Kirjekuoren palanen, jolla ne oli
viime kesänä korjattu, oli yllättäen haprastunut. Uusi
kirjekuoren palanen ei auttanutkaan, joten edessä oli isompi
remontti. Tällä kertaa ei selvitty kympillä, vaan sormivauriolla
ja ensiapureissulla tikkeineen. Mutta nyt pyyhkijät toimivat. Ja sormetkin.
Uutena piirteenä Ooppelin jarrut alkoivat indikoida voimakkaalla laahaavalla äänellä. Siihen kyllästyimme nopeasti ja remonttihommat
jatkuivat. Nyt jarrut eivät enää ääntele, ne vaan kuumuvat niin, että
Ooppelilla saa ajaa vain noin kolme kilometriä kerrallaan. Sitten
sen on saatava jäähdytellä jonkin aikaa. Vika kuulemma häipyy,
kun ajelee joitakin (kymmeniä) kolmen kilometrin etappiajoja.
Tänään anarkistiminäni taas nostaa päätään ja aion uhmata kolmen
kilometrin rajaa. Aion ajaa entiselle työpaikalleni, jonne on viisi
kilometriä.
Entiset työkaverini: jos minua ei siellä sovittuna aikana
näy, olen kolmen kilometrin kohdalla jäähdyttelypaussilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti