Meillähän siis on nykyään noita autoja. Tosin vain yksi
liikkuu tällä hetkellä. Liikkuva auto on Nissan Micra ja senkin
äänimaailma alkaa olla kohtalaisen vivahteikas. Joku äänimies
saattaisi saada siitä monenlaista inspiraatiota. Tuulettimen hihna
vinkuu, perä (joka pienessä Micrassa on melkein sama asia kuin
keula, hankala erottaa toisistaan lyhyessä automallissa) kolisee ja
eilen takapenkin tienoilta alkoi kuulua aivan uusi naputtava ja
vikisevä saundi. Tarkistin varmuuden vuoksi, ettei sinne ollut unohtunut kukaan tai mikään istumaan - ei ollut.
Ystävämme, joka sentään on opiskellut itselleen autonasentajan
tutkinnon nelisenkymmentä vuotta sitten, opasti isontamaan radion
volyymia häiritseviä ääniä peittämään. Koska Micran radio ei
edelleenkään toimi, ajattelin pyhittää äänenpeittovirkaan
lapsuudenkodistani löytämäni pattereilla toimivan
kasettisoittimen. Kasetteja kyllä löytyy moneen genre-makuun.
Vaurastumiseksi katsottaneen paitsi se, että omistamme noin monta
autoa, myös se, että kaikki automme ovat länsiautoja. Ainakin
vielä 1970-80 -luvuilla elintason nousuksi katsottiin, jos esim.
Ladan jälkeen sai hankittua jonkin länsimallin. Vaikkapa Datsun
100A:n, Toyota Corollan, Ford Escortin tai Volvo Amazonin.
Nykyinen mieheni haki minua seurustelumme alkuaikana Simosta
Kemiin treffeille isänsä Mossella. Lämminhenkinen ystävämme
totesi sittemmin miehelleni, että turha valittaa (minusta), ei
Mossella parempaa naista voi saada. Toki välillä ajoneuvonaan oli
myös veljensä Datsun 100A. Ja koska hän oli ilmeisen vakavalla
mielellä minua jallittamassa, hän hankki itselleen oman Volvo
Amazonin! Volvon kunto tosin oli sitä luokkaa, että minun piti
tarkistaa, kummin päin raha liikkui auton vaihtaessa omistajaa.
Amazonin reikiä hän sitten paikkaili sanomalehtien (rötös lienee
vanhentunut) ja lasikuidun avulla. Kyllä se tuulta ja vettä piti.
No joskus saattoi jalat loskakelillä kastua. Mutta se liikkuikin
pääsääntöisesti silloin, kun tarve oli.
Ja oli länsiauto. Se oli siinä. Olin myyty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti