tiistai 5. helmikuuta 2019

Talvipyöräilyn iloja, osa 2


Tänä aamuna piti pukea paksumpi toppatakki, fleece-kalsarit ja pipon lisäksi kaksi buffia naamaa ja korvia suojaamaan. Ja huopakuomat jalkaan. Pakkasta oli 22 astetta.

Parin korttelin päästä kotoa pääsen pyörätielle. Tai pääsin ja pääsin. Pyörätietä ei oltu aurattu – näytti siltä, että siinä oli vielä eilisaamunkin lumet! Saattoi kirosana päästä nostaessani pyörää aurausvallin yli autotieltä pyörätielle. En ole ikinä valittanut teiden auraamattomuudesta aurauksesta vastaaville. Nyt kävi mielessä aloittaa, mutta kävikin niin, että aura-auto tuli vastaan jo ensimmäisessä korttelissa.

Auratulla pyörätiellä on hyvä ajaa, mutta vaatetukseni ei ole ihan huippu-urheiluvaatetasoa, vaan mallia äitivainaalta peritty toppatakki ja joustamattomat toppahousut. Ei meinaa ihminen taipua ne päällään pyöräilyasentoon. Michelin-akalta näyttää ja tuntuu. Juuri kun ajattelin, että vaihteet sentään toimivat ihmeen hyvin, ne lakkasivat toimimasta ja jäin sutimaan paikalleen. Onneksi ei isompaa remonttia kuitenkaan tarvittu, polkemalla tokeni. Paljain sormin tehtävä remontti olisi ollut liian hurjaa.

Hikisen kolmen kilometrin jälkeen työpaikan viileähkö pukuhuone tuntuu mukavalta. Mielelläni työskentelisin siellä aamupäivän ruumiinlämmön tasaamiseksi.

Paluumatkalla pakkanen oli pari astetta kireämpi. Lunta ei ollut tullut päivän aikana lisää, joten pyörätiet olivat kunnossa. Ripset ja hiukset jäätyivät tönkköön, mutta ei palellut yhtään. Kauaa ei kuitenkaan ajon jälkeen tarkene ulkona seisoskella. Ei esimerkiksi kannata säheltää mustekaloja vaihepakan ja kettinkien väliin, ettei joudu niitä sieltä kiroilemalla näpit jäässä ja nenä vuotaen irrottelemaan. Mutta kenelle nyt niin kävisi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti