Kaksi autoa helpottaa kovasti elämää.
Nyt meillä on Ooppelin lisäksi Nissan Micra vm.1994. Se on
pieni. Juuri ja juuri mahdun sinne sisälle. Kun istumme mieheni
kanssa siinä vierekkäin, molempien uloimmat posket painautuvat
sivuikkunoita vasten. Mutta se on oikein näppärä kakkosauto.
Kaupunkiajossa sen kanssa pitää olla varovainen, sillä se on niin
pieni, että kanssa-autoilijoiden on sitä risteyksissä vaikea
havaita jalkakäytävän reunan takaa.
Pysäköintialueilla pitää tarkkaan muistaa, mihin Micran
parkkeerasi. Sitä ei näy minkään auton takaa. Olen ajatellut
laittaa sen peräkoukkuun (kyllä, siinä on peräkoukkukin!) lasten
pyörän turvaviirin, sen korkean mallin.
Micra on muuten luotettava auto, mutta se ei lähde koskaan
käyntiin, kun ilman lämpötila sattuu astevälille +7 – +11
astetta. Kylmemmällä ja lämpimämmällä säällä ei ole mitään
ongelmia.
Muutama vuosi sitten mieheni sai vimman alkaa pestä ja vahata
Ooppelia. Se ajettiin keskelle pihaa ja noin viikko sitä
puhdistettiin ja hinkattiin loistokuntoon sisältä ja ulkoa. Kun se
vihdoin kiilteli joka paikasta, se ajettiin autotallin eteen Micran
viereen. Jostain syystä siitä jäi Micran puoleinen etuovi auki.
Huomasin sen kyllä, kun olin lähdössä Micralla kauppaan ja
suunnittelin sulkevani oven, kunhan lasken kantamani tavarat Micraan.
Unohdin asian luonnollisesti saman tien, istuin ratin taakse ja
peruutin normivauhdilla matkaan. Hirveästi rytisi ja heti muistin
avoinna olevan Ooppelin oven. Se nyrjähti paikoiltaan ja lommoutui
pahanlaisesti. Micraan ei tullut vaurioita.
Istuin autotallin seinustalle itkemään harmista. Mieheni tuli
paikalle ja istui viereeni. Ei ihan itkenyt, mutta melkein. Totesi,
että paskaaks noista pelleistä, mutta harmittaa kun Ooppeli oli
juuri niin kauniiksi kiillotettu...
Mieheni paukutteli kaverinsa kanssa Ooppelin oven ratakiskolla
siihen kuntoon, että sen sai auki ja kiinni. Lommot lisäävät
katu-uskottavuutta.
Ennen Micraa kakkosautomme oli Lada Samara vm.1989. Se oli
laadukas ja lämmin auto ja lähti kaikilla lämpötiloilla käyntiin
heti. Se oli myös säästeliäs auto. Lapsemme olivat siihen aikaan
noin teini-ikäisiä eikä heitä tarvinnut juurikaan kuskata. Jos
lupauduimme viemään heidät jonnekin Samaralla, he ilmoittivat
nopeasti mieluummin kävelevänsä tai pyöräilevänsä. Tai
pääsevänsä jonkun kaverin vanhempien kyydissä. Pimeällä sai
viedä korttelin päähän kohteesta.
Kakkosautot vaihtuvat, Ooppeli ei. Ennen Samaraa kakkosautomme oli
harmaa Ford Anglia vm.1962 (hyvä vuosi kaiken kaikkiaan). Anglialla
oli muuten ihan hyvä ajella, mutta esimerkiksi liikenneympyröissä
tai muuten jyrkissä kaarroksissa piti olla tarkkana, ettei kaatunut,
sillä Anglian raideleveys oli aika pieni. Jos pelkääjänpaikalla
istui joku, pyysin häntä yleensä tiukissa käännöksissä
laittamaan jalan ovesta ulos varmistamaan ettemme kaatuisi.
Upea Anglia keräsi kyllä ansiosta katseita. Nostatin omaa
itsetuntoani kuvittelemalla, että päät kääntyivät minun
vuokseni. Vilkuttelinkin joskus armeliaasti katsojille.
Olimme ostaneet Anglian Helsingissä asuvalta ystävältäni.
Hänkin kertoi sen keränneen katseita. Erityisesti silloin, kun hän
kulki sillä näyttelemässä kesäteatterissa Järvenpäässä.
Esityksiin kuului elävä lammas, jonka ystävämme hakivat joka
esitykseen ja veivät pois. Lammas ”istui” toisen ystävän
kanssa takapenkillä. Ihailijakatseet olivat hyvinkin viipyileviä,
kun Anglian tuijottajat huomasivat takapenkillä matkustavan lampaan.
Olen entinen IT-ammattilainen, joten kätevästi photoshoppasin
henkilön näkymästä tästä ainoasta kuvasta, joka meillä
Angliastamme on.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti