perjantai 5. helmikuuta 2016

Automaailman Teemu Selänne

Ooppeli on vähän niin kuin perheenjäsen ja siitä on aika paljon kerrottavaa. Tällä kertaa joku sananen sen saundeista. Ajoin kerran sähköautolla, josta ei kuulunut minkäänlaista ääntä - se oli outoa ja epäilyttävää. Ooppeli sen sijaan indikoi tekemisiään hyvinkin vaihtelevalla ja vivahteikkaalla äänimaailmalla. Aiemmin se esimerkiksi ulisi erittäin voimakkaasti ilosta muutaman kilometrin aina kun se pääsi baanalle ja taas paluumatkalla kotitielle kääntyessään (jotkut väittivät, että tuulettajan hihna oli löysällä). Kun alkumatkan uikutus loppui, tiesi, montako kilometriä oli ajettu. Parin viime vuoden ajan pohjasta on kuulunut tietyillä nopeuksilla kovanlaista pauketta. Ikään kuin katsastusmies olisi unohtunut auton alle ja paukuttelisi edelleen vasaralla pohjaa. Ei siellä kuitenkaan ketään näy, mutta ajonopeuden voi paukkeesta päätellä.


Välillä matkanteko on Onslow ja Daisy -tyyppistä ja yksittäisiä paukahduksia kuuluu, vaikkapa renkaiden räjähdellessä tai muuten vaan. Muinoin Sotkamossa ajellessamme minä kuskina ja pari kanssamatkustajaa vetäisimme päät polviin, kun kiväärin laukaukselta kuulostava ääni kajahti Ooppelissa. Oli pakko pysähtyä, sillä ajaminen pää polvien välissä on hankalaa ja vaarallista, vaikkei Sotkamo kovin vilkasliikenteinen olekaan. Epäilimme, että kukaan ei ammuskele autoilijoita Sotkamon keskustassa, joten uskaltauduimme ulos tarkistamaan äänen aiheuttajaa. Takaluukkua avoinna pitävä jousi oli paukahtanut poikki eikä takaluukku sen jälkeen ole pysynyt enää itsestään auki. Toki mieheni hankki sittemmin lisävarusteen pitämään luukkua ylhäällä. Ylemmässä kuvassa prototyyppi, joka luonnollisesti maalattiin Ooppelin värimaailmaan sopivaksi ja merkittiin asiaankuuluvasti.






Lisävarusteen käyttö vaatii tietoa ja osaamista, jota ei välttämättä nykyajan autorosvoilta löydy. Siksi olemmekin miettineet, pitäisikö takaluukkuun liimata ”Varo giljotiinia” -varoitustarra. Takaluukku on nimittäin todella raskas. Se saattaa pysyä hämäävästi hetken ylhäällä, mutta rysähtää yhtäkkiä alas kuin giljotiini. Oma porukka tunnistaa vaaran, mutta varomattomalta rosvolta saattaa irrota pää takakonttiin. Jos ooppelikuski ei huomaa rosvontorsoa ooppelin takana ja lähtee vaan ajelemaan, niin ompa kyllä ikävä yllätys, kun avaa seuraavan kerran takakontin. Sitä ennen on kuulosteltu aivan uutta mielenkiintoista vierivän kuulan saundia takakontin tienoilta.


Toisaalta ooppelimme ei välttämättä ole muutenkaan kovin houkutteleva rosvoille.


Otsikon selitys: Ooppelimme meni viikko sitten enemmistön epäilyistä huolimatta taas heittämällä katsastuksesta läpi. One more year! Automaailman Teemu Selänne! Ooppeli täyttää tänä vuonna vasta 28 vuotta. Minkä ikäisenä ihmisteemuselänne lopetti aktiiviuransa? Vai lopettiko edes vielä?




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti