Kanssani asustava köyhänmiehenjuhaföhr tutkaili lauantaiaamuna
sääennusteita ja totesi, että voimme hyvin lähteä vuorokauden matkalle
Raaheen kuivankelinautollamme Ooppelilla. Kuivankelinauto se on
nykyään siksi, ettei kosteassa säässä mahdollisesti syntyvä
ruoste pääsisi laskemaan sen jälleenmyyntiarvoa. Ei sillä että
me koskaan aikoisimme Ooppelia myydä, mutta on hyvä pitää
laadukkaasta omaisuudesta huolta.
Katsastuksen ajan poissaolollaan ihmetyttänyt pohjasta kuuluva
pauke palasi takaisin Oulun tienoilla. Tällä kertaa se kuului keskeltä pohjaa ja kuulosti muutenkin veneen keskimoottorilta - todennäköisimmin Wickströmiltä. Ehkä Ooppeli muuttuukin vanhoilla päivillään
keskimoottoriveneeksi?
Välillä se kuitenkin kehrää kuin kissa,
joten onko Ooppelissa vaan ylimääräisiä osia, jotka kolisevat
irtoillessaan ja putoilevat sitten tielle? Vai luoko se nahkaansa
kuten käärme? Osat uusiutuvat ja vanhentuneet osat putoavat? Ehkä
kohta olisi aika peltienkin uusiutua?
Kun paukutus alkoi olla häiritsevää, isonsimme puhallusta
hurisemaan kovemmin (kasettisoitin ja radio eivät toimi). Puhaltimen
vaihteet 1, 2 ja 4 toimivat helposti ihan vaan säätörullaa
pyörittämällä. Jos sen sijaan haluaa puhallella vaihteella 3,
säätörullan voi kätevästi kiilata pysymään halutussa asennossa
kaljatölkin klipsillä, joka on käytännössä todettu
kestävämmäksi ja paloturvallisemmaksi lisävarusteeksi kuin
aiemmin ko. käytössä ollut tulitikku. Ja krominvärisenä se sopii
Ooppelin sisustukseen paremmin.
Tarkkasilmäiset Ooppelin ihailijat saattavat erehtyä luulemaan,
ettei siinä ole taustapeiliä. Erehdys. Kyllä on. Se on vaan vähän
irti. Se irtosi muutama vuosi sitten, kun Ooppeli toimi sivutoimisena
keikkabussina ja kontrabasson sijoittelu tölväisi sen irti. Sen voi
kuitenkin helposti liimata takaisin paikalleen. Ei olla vaan vielä
ehditty. Toimii se näinkin.
Karautimme Ooppelimme veljeni ja natoni piharampille, joka on
melko kalteva. Pohdiskelimme, että takarenkaiden taakse pitäisi
laittaa varmistukseksi jotain jämäkkää ja tukevaa, jottei Ooppeli
vyöryisi vastapäisen naapurin autokatokseen. Mieheni ehdotti, että
minä voisin asettua makaamaan takapyörien taakse. Sää ja maa
olivat vähän kylmiä ja märkiä ja kuulumisten vaihtaminen on
muutenkin mukavampaa sisätiloissa, joten isäntäväki asetteli
renkaiden taakse sen sijaan tiiliskivet.
Sääennuste petti ja paluumatka piti ajaa lumisateessa, mutta
kyllä Ooppelin pellit ja kasvillisuus (siitä tarkemmin joskus
myöhemmin) senkin kestivät. Tankkasimme Iin Teboililla, bensa oli
siellä edullista. Jonkin aikaa joutui tosin jonottamaan. Viereisen
aseman tankkauspisteelle olisi päässyt jonottamatta, mutta bensa
oli siellä kalliimpaa. Puoli senttiä per litra. Ooppelissa on iso
tankki. Jonottamalla säästimme noin 35 senttiä.
Kirjoittelen joskus ihan muustakin kuin Ooppelista, älkää
kyllästykö.
Muistakin sitten kertoa meille lisää tuosta kasvillisuudesta, mielenkiinto heräsi. Ei eläinkuntaa sentään ooppelin suojiin ole hakeutunut? Voi että olen kateellinen Ooppelista. Niin trendikäs ja ekologinen. Ja vielä punainenkin!
VastaaPoista